سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زلال دل
 
قالب وبلاگ


                                      بسم الله الرحمن الرحیم

وزیر مسکن پس از یکسال تلاش شبانه روزی برای کنار زدن طرح مسکن مهراز راهکار جدیدش برای حل مشکل مسکن ، با  وام 80 میلیونی رونمایی کرد !

یعنی وزارت عریض و طویل  مسکن وشهرسازی  پس اززحمات زیاد! و مقدمه طولانی با تعطیل کردن مسکن مهر و به عبارتی تبدیل کردن این طرح ملی به استخوان لای زخم ،  مثلا اکنون طرح بزرگی را به عنوان افزایش میزان وام مسکن به عنوان گره گشای  کلاف پیچیده مسکن ارائه کرده است!!
برخی ازکارشناسان معتقدند راهکار تسهیلات مالی معمولا کار نظام بانکیست که بسیاری ازبانکها نیزاز گذشته هم با در اختیار قرار گرفتن وثیقه ملکی وامهای کلان مسکن ارائه می نمودند  لذا افزایش میزان وام را نه تنها راهکاری دقیق ومنطقی برای حل موضوع مسکن ندانسته بلکه آنرا موجب افزایش قیمت مسکن میدانند
عجیب تر آنکه نیاز کشور به مسکن سالانه یک میلیون و 200 هزار مسکن برآورد شده است درحالی که این میزان وام درنهایت برای 100 تا 400 هزار متقاضی آنهم در صورت تامین منابع مالی  در نظر گرفته شده است البته اینکه در چه باره زمانی هم این وامها به مردم پرداخت خواهد شد معلوم نیست !
برخی صاحب نظران این طرح را بیشتر در حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی در مسکن که شاید  دست اندرکاران وزارت مسکن را هم شامل شود بر میشمارند که حتی  راضی نمیشوند  مسکن را اندکی ارزانتر ارائه کنند
این گروه از کارشناسان معتقدند که این نوع تسهیلات بانکی علاوه بر آثار تورمی مسکن  در واقع تامین کننده سود  بساز وبفروش های غیر اصولی در شهرهاست  زیرا نیازمندان واقعی مسکن از عهده پرداخت اقساط چنین وامی بر نخواهند آمد
برخی این سوال را مطرح میکنند در حالی که دولت دست پیمانکاران را برای اخذ وجه های بیشتراز متقاضیان مسکن مهر  به بهانه افزایش قیمت تمام شده باز گذارده است  چرا این تسهیلات را در اختیار متقاضیان مسکن مهر نمی گذارد که حتی برخی از آنها با وجود پرداخت قیمت تمام شده به علت زیاده خواهیهای سه تا چهار میلیونی پیمانکاران نتوانسته اند در مسکن خود ساکن شوند؟!
چرا این مابه التفاوت نرخ 14 تا 28 درصدی تسهیلات 80 میلیونی را که قرار است دولت پرداخت کند صرف همان زیر ساختهای لازم مسکن مهر نمیشود  تا عده بیشتری صاحب مسکن شوند؟!
راستی چگونه وام 14میلیونی مسکن مهر موجب افزایش نقدینگی و تورم شد ولی اکنون چگونه این وام 80 میلیونی نقدینگی را افزایش نمی دهد ؟!
البته عده ای از کارشناسان وام گیرندگان 80 میلیونی را ازهم اکنون مشخص شده می دانند زیرا قراراست وام به کسانی تعلق یابد که از افراد مشخصی همان ازما بهتران! ، آپارتمان خریداری کنند!!!....


[ یادداشت ثابت - یکشنبه 93/6/17 ] [ 10:57 صبح ] [ سید مهدی تائبی ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

سالهاست مینویسم اما از زبان دیگران برای شما......، بازهم مینویسم ....از زلال دل
موضوعات وب
لینک های ویژه
امکانات وب


بازدید امروز: 5
بازدید دیروز: 2
کل بازدیدها: 102387